SKAPA NÅGOT GOTT

Så har jag skrivit på rubrikrutan härovan.

Det är fantastiskt att vi kan vara med och SKAPA något genom vår bidrag till frimärksprojektet.
De har ju samma intentioner som bloggen med temat "Medmänsklighet och filateli".

Jag ber att få upprepa mig;  att det finns så mycken godhet och generositet!!!   Jag tror att jag hittills har lyckats med att inte värdera bidragens värde efter storleken på donationen.
Jag anar samma vilja till att hjälpa till bakom dagens kartong på 7.6 kg. som bakom kuvertet med 20 à 30 frimärken i för ett par veckor sedan.

Det var nån som tänkte och skrev: "Har någon den goda viljan, så är den (gåvan) välkommen med vad han har och bedöms inte efter vad han inte har".
Det påminner mig om den äldra mannen i en bergsby i Eritrea (inte Gheleb) som varje söndag gav två ägg i kollekten. Han hade inga kontanter att ge.   Äggen auktionerades sedan ut till dom  som hade råd att köpa.

För några år sen var jag med en studiegrupp till Ertitra under militärjuntans tid.  En flykting här i trakten hade lyckats ragga ihop några dollar som vi skulle lämna till hans hemmavarande släktingar.  När vi kom in presenterade vi oss och den pojke som skckat pengarna.  Vi kunde också lämna ett nytaget kort på den utflugna sonen.  Gripenheten rörde oss alla, i synnerhet när mamman kysste kortet.  "Får jag inte kyssa och krama min son så kan jag ändå få kyssa han kort".
Efter dessa hälsningar ville mamman bjuda oss svenska gäster på mat.  Hennes erbjudande tackade vi nej till  - vi hade nämligen under det inledande samtalet fått veta vilket påfrestande och tärande arbete hom tvingades till och nu var händer och handleder alldeles förstörda.  Vi tackade nej, och vad annat kunde vi ha gjöra?!  Vi kunde ju gå och köpas oss en god och pepparstark eritreansk
middag på stan.

Frimärksprojektet förbättrar ju möjligheten för befolkningen i Ghelebsområdet att få en bättre och näringsriktigare kost.  Och skolbarnen får bättre tillgång tills skolböcker och skolmaterial överhuvudtaget.

I slutet av förra veckan kunde jag skicka 2.000 amerikanska dollar till "The Gheleb Development Committee" = Utvecklingskommiten i Gheleb

Så var det det där med stavningen -  jag har läste igenom detta mail flera gånger och varje gång hittat något kvarblivet fel, men nu dår det räcka.

Med hjärtliga hälsningar
Inge Rönnbäck
Byske


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0