Leve människans godhet

För en tid sedan läste jag följande notis i en lokaltidning.
Tycker den (notisen alltså) kan vara värd en kommentar:
"En god människa är någonting så sällsynt att de flesta tror sig utsatta för någon form av bedrägeri om de träffar någon som förefaller god".

Jag kan inte dela den uppfattningen eftersom jag tycker att de flesta av de människor jag möter är goda och vänliga.  Det gäller människor i min närhet och medmänniskor jag mött i min tjänst utomlands.
Eller är jag ovanligt lyckad lottad?!
De onda människorna får ett "oförtjänt" stort utrymme.  Skall vi kanske hjälpas åt att försöka "balansera"
ondskan mot godheten i samtal och i media?!
Jag tror att vi många gånger skulle bli glatt överraskade.

Problemet är att vi är så vana att tänka och se negativt.
När du nästa gång möter ondskan eller hör talas om den, så stanna upp ett tag och se efter om du kan hitta några exempel på dess motsats.

Ha`en god fortsättning på denna dag och på resten av livet; försök notera all den godhet du möter.
Att låta bli att gräva ner sig i ondskan och all djävulskap man ser och personligen möter är lätt att säga, men det kan vara värt ett försök.

Jag anser att denna kommentar löper helt i linje med temat i min blogg  "Medmänsklighet och Filateli"
eller hur?!
Inge Rönnbäck
Backgatan 3
930 47 Byske

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0