Samlarområden

Gomorron alla ekorrar!

Hur många samlingsområden finns det? Jag tänker närmast på filatelin och närbesläktade områden.
När jag börjar fundera så kommer jag osökt att tänka på ett par rader ur en av Lina Sandells psalmer "Jag kan inte räkna dem alla - - -" (ps. 260 i psalmboken), men jag gör ett försök.
 - "klassiskt filateli"  vem vill och kan definiera det?
 - betoning på stämplar och deras varianter  
 - det variantsamlande som ibland lite hädiskt kallas "flugpricksfilateli"
 - häftessamlandet
 - motivsamlandet
  - jag hörde om en filatelist som koncentrerade sig på ekoxar.   Hur många allbum blir det? 
 - samlandet av kyrkomotiv.  Jag har sökt adressen med till det förbundet, men har inte lyckats .  
  - hembygdssmlandet med stämplar, vykort och brev
 -vad skall man kalla ett av mina egna samlarområden som innegär stämplar, vykort och brev från
  orter som slutar på - Inge   Där har jag några intressanta objekt.  Kanske det området kan kallas
  egocentrismen?!
 - Oskar II 10 öre röd samlandet
  - själv har jag en gren av hembygdssamlandet + Eritreansk filateli.  I detta ingår min frus hemort 
   Jörn och orter därikrin jämte min hemby Siknäs och vår kyrkby Töre i Norrbotten.
Vet inte hur många gånger jag läst igenom det jag skrivit och varje gång hittar jag nya fel.
Hav förbrmande med mig!

Nu skall jag ägna mig åt sorteringar och åt  utskrift av en auktionslista för klubbmötet i Skellefteå imorron afton, 17.30.

Hjärtliga hälsningar till er alla samlarvänner och desslikes  medmänniskor
 Inge Rönnbäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0