MÄNNISKOVÄRDE

Här följer ett sammandrag av ett miniföredrag i slutet av gårdagens Träffpunkt här i Byske:

Goddag alla dyrbarheter!  (dyrbarheterna = med åhörarna och nu alla läsare av detta blogginlägg)

Nutidsläget och historien har för mig aktualiserat det jag nu skall säga.
Kalla det gärna tidlöst.
 /i början av Träffpunkten hade vi lyssnat till ett fascinerande föredrag av Tanja om romers situation genom tiderna/

Ditt värde som människa kan du aldrig återvinna därför att du aldrig har förlorat det och aldrig kan förlora det.
Ditt människovärde kan förnekas och föraktas men det är i alla fall detsamma.
Kristen ideologi och all annan medmänsklig och barmhärtig ideologi måste aktualiseras i denna tid!
Låt ingen person ich inget system försöka få dig att tro att du är mindre värd när du inte längre kan räknas som en positiv produktionsfaktor.
Vad försöken till att pruta på eller förneka människans värde leder till har vi många exempel på i historien.
Fördömda vare dessa ideologier.
Varför är en människa så värdefulla?  Just därför att hon är en människa.
Ha en god fortsättning på dagen och på detta år ni värdefulla!

P.s. Det finns mycket att tillägga men det är komprimerat för att alla skall orka med det hela. D.s.

Temat för denna blogg är ju "Medmänsklighet och Filateli"       .  I den andan skall jag nu gripa mig an uppgiften att sortera inkomna filatelistiska gåvar.  Oj vad generösa människor kan vara!
Inge Rönnbäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0