Herodes Rönnbäck

Nää; jag har inte blivit galen ej heller bytt namn.
Men Herodes blev min roll i ett julspel Julaftons morron.
Med tanke på den barnamassaker  som Herodes gav order om (Matteusevangeliet 2:16-18) så kan man inte annat än rysa in i själen och in i märgen och gråta med dom som gråter.  Liknande företeelser äger rum ockå i vår tid.  Människans ondska verkar ha en tendens att upprepa sig även om formerna kan variera.
Jesusbarnet här i Byske kyrka var ett äkta litet barn och ingen porslinsdocka och det gjorde att framställningen kom oss ännu närmare.
Låt oss fortsätta att hjälpas åt i kampen mot det onda och den onde  INGA FLER HERODESAR!!!

Mot detta kan vi ställa den medmänsklighet som exemeplvis frimärksprojektet för uppbyggnasd i Eritrea utgör.
Jag skulle kunna berätta flera Herodeshistorier också från Gheleb.  Det är nu drygt 30 år den, men dom är svåra att glömma och är samtidigt en knuff  framåt i uppbyggnadsarbetet.  Bara en kort berättelse:  Jag kom dit med pengar som jag fått från den engelska hjälporganisationen OXFAM.  En pojke i dom lägre tonåren kom och skulle hämta ut sin "ranson" av kontanter (föräldrarna var förmodligen dödade).  Han var rädd och skräckslagen  och jag förstår honom när jag fick veta vad den etiopiska regeringsarmèn hade utsatt hohom för - misshandel av värsta slag.  Han hade kvar infekterade sår och behövde penicillin eller någon liknande antibiotika.
Kliniken i byn var förstörd och medicinen var försvunnen.  Jag lyckades komma åt smuggelmedicin från Sudan och en man som arbetat i ett vaccinationsprogram  för/av kor (Inga fina nålar som i svininfluensavaccineringen) lovade att sköta om medicineringen.
En tid efter detta så var jag på återbesök och man förde fram en pijke och frågade om jag kände igen honom,
men det gjorde jag inte.  Då berättade man att det var den tidigare skadad pojken som nu återhämtade sig att han inte gick att känna igen.
Välsignad vare denn smuggling.

Nu skall jag förbereda den auktion jag skall ha på frimärksklubben imorron kväll.

Må ni alla ha en god fortsättning på detta år
Inge Rönnbäck i Byske.

P.s. Kansku träffar någon som du skulle vilja tipsa om ineronnback.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0