internationell solidaritet

solidarisk betyder enligt Svenska Akademins Ordlista 1986:
gemensamt ansvarig, som obrottskigt håller ihop, eller gör gemensan sak med ngn.

Den definitionen exemplifierades väldigt tydligt under den internationella konferensen i Skellefteå 11-13/2.
Arrangörer var Svenska kyrkan i Luleå stift, Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS) i Norrbotten och Västerbotten,  SKUT (=Svenska kyrkan i utlandet)),m-fl.
Gäster från Liberia och Tanzania berikade gemenskapen.

Bland delegaterna var det många som varit med flera gånger och som uppenbarligen är djupt engagerade av Medmänsklighet.
Det var inte läge för filatelistisk kommers, men jag fick ta emot flera intressanta donationer.
"I have a dream"   -  att hinna med uppsortering av alla donationer.
Ni som skänker ska veta att ni verkligen gör en god insats.

Jag brukar ytterst sällan ge stöd till enskilda, men den senaste tiden har jag gjort ett undantag.  En blind muslimsk flicka från Gheleb som behövde få gå i skola i Keren  (distriktshuvudstad för Gheleb området) har fått hjälpa så att hon klarar av de ekonomiska bekymren.  En pensionerad präst som jag  samarbetade med under min tid i Eritrea är min kontaktperson i detta fall.
Utan frimärks- och vykortsinkomsterna hade detta inte varit möjligt. Vi får hjälpas åt att på ett effektivt sätt hjälpa till.   Som sagt; fri-märkt för medmänsklighet.
Den lokala stödkommitten sköter om den lokala projekteringen och dom göt det bra.

Ha` det så gott
önskar
Inge Rönnbäck

Namnet Inge betyder ju inte så mycket, men mitt andra namn , Bror, desto mer. Tillsammans på engelska skulle  det närmast bli "Brother Zero"  (eller Comarade Zero) och det låter som benämningen på frihetskämpe i exemeplvis Guatemala.  Frihet och solidaitet vill vi ju gärna stå för; eller hur?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0