Frimärkt för Afrikas Horn

För nytillkomna lyssnare; som man brukar säga på TV (men här blir det fråga om nytillkomna läsare) vill jag ge en kort introduktion till denna blogg.
Den har underrubriken "Medmänsklighet och Filateli".  Filatelin kan få tjäna och ge uttryck för vår känsla av medmänsklighet, men självklart också vara en mötesplats för filatelisterna.

Fri - märkt, d.v.s. märkt fri för solidaritet.

Bloggen och dess insamling konkurerar inte med ex. Röda Korset och andra ideella organisationers
insamlingsarbete utan är snarare ett komplement.  Jag samlar inte in kontanter utan ger tillfälle för intresserade att skänka frimärken, vykort och annat filatelistiskt material.  Det inkomna materialet säljer jag sen till samlare.  Försäljningsinkomsterna skickar jag sen till "Gheleb Development Committe".  Den består av gamla, trovärdiga bekanta sen vår tid i det området i Eritrea.
Jag behöver inte sitta här och i nåt slags kolonialistisk anda ("vi här vet ju bäst") bestämma hur perngarna skall användas.  Det vet ju GDC bättre som är på plats.  Behoven tittar ju dom rakt i ögonen.  Hittills har man satsat på vattenförsörjning, stöd till skolverksamheten  och förbättring av kommunikationerna.

Afrikas Horn består av Eritrea, Djibouti, Sudan, Etiopien och Somalia.  Det finns knappast någon i Sverige som undgått  att seden situation som råder där.
 

I början av 80-talet jobbade jag i östra Sudan bland krigs- och hungerflyktingar från Erritrea och Etiopien. Jag reste också över gränsen till det krigshärjade Eritea för att kontrollera att hjälpen dit kom fram.  Och det gjorde den! De stora ögon som tittade på mig där, tittar på oss alla idag via TV och säger samma sak: "Finns det någon därute som kan hjälpa?"  Och det finns det uppenbarligen.

För den som vill skänka pengar så finns det ju etablerade organisationer som har erfarenheter från liknande situationer.  Jag nämner bara två exempel utan att därmed nonchalera andra: 
Röda Korset och Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS).  EFS etablerade sitt arbete i Eritrea redan 1866, så man har ju viss erfarenhet!  Jag var anställd av EFS under 12 år i Eritrea och  tre korta perioder i östra Sudan.

Med hjärtliga hälsningar
Inge Rönnbäck
Backgatan 3
930 47 Byske


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0