lycka mitt i en galen värld

Här skriver en lycklig och tacksam (och jag har nånstans att gå med min tacksamhet)
medmänniska.  Men det höll på att gå åt - - - (fyll i resten av eget ordval) - - -.
I förrgår reste min fru, en eritreansk ung mamma och jag själv till flygplatsen för att hämta en tonårig flyktingpojke som skulle förenas med sin mamma här.  Men inte var han på planet!
Förtvivlan var monumental.

Lite detektivarbete visade att hans plan från Khartoum till Qatar var försenat så att han missade förbindelsen med flyget till Stockholm.  Man bokade om honom på ett plan till London med en förbindelse till Stockholm och Skellefteå.  Problemet var att han ju inte kan just någon engelska.
Vi fick veta att han skulle komma till Arlanda sent på kvällen (onsdag) då det inte längre fanns något plan till Skellefteå.  Då ringde vill eritreanska bekanta som bott här och bad mannen i familjen åka ut till Arlanda, vilket han gjorde.  Fick tag i grabben och satte honom på första bästa plan till Skellefteå och dit kom han 09.25 i går morse.
Gissa om maman och vi också var spända?!
Denna gång var han med!!!!  Så stor glädje som mammans ser man inte ofta när hon efter två års väntan åter fick krama om sin son.

En stor uppskattning till alla privatpersoner här i Byske som varit behjälpliga.  Röda Korsets bistånd vad gäller researrangemanget har varit ovärderlig!

Detta blev till slut en starkt lysande stjärna av lycka mitt in en galen och förvänd värld

Inge Rönnbäck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0