vårtal

God-mitt-på-dagen!

När jag tittar ut genom fönstret kan jag inte annat än tycka synd om den som skall hålla vårtalet här.
Lätt snöblask och en allmäm gråhet.  Jag känner mig som i det Erikssonska uttrcket "Man skall inte vara glad i onödan (för tidigt)"
Det var någon som klagade över att människor nästan endast talade om väder och vind.  Underförstått; man borde väl ha viktigare saker att tala om. 
En klok (tycker jag) farbror svarade: "Tacka då för vädret, så har ni då nånting att tala om".
Eller som Arja Saiomaa (stavningen?) sjunger: "jag vill tacka livet".  Jag har frågat många om hur man då gör, men jag har inte fått ett för mig tillfredsställande svar??!!
Jag har hittat tre samtalsämnen som nästan alla accepterar.  Att man sen inte hae tid för nån längre konversation är ju förståeligt.
*  vad är det för ras på din hund?
* vilket behändigt barn du har i barnvagnen
Men nog kunde väl Valborgsmässoafton bjuda på bättre väder.?!
Nu har snöfallet tilltagit och faller i form av s.k. "lapphandskar".

Till filatelin.  Jag har i god tid förberett mitt utbud på filatelistträffen i Arjeplog nästa veckoslut, då svenska och norska samlare träffas  Jag hade ett "problem"  och det är att jag har så mycket att bjuda ut.  Det visar att generositeten har varit mycket påtaglig de senaste månaderna.  Det blir några auktionsutrop och sen försäljning till fasta priser.  Prissättningen är en delikat uppgift, men det brukar visa sig vilket som är rätt nivå.
De nyss skickade pengaran 23.000 kronor kommer att användas huvudsakligen till tre områden:
1) anläggningen av en skolträdgård
2) inköp av mer skolmaterial
3) uppbyggandet av ett bibliotek.


Gläds med mig och med Ghelebs-borna.

Inge Rönnbäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0