möte med medmänniskan

Det är en uppbygglig och uppmuntrande erfarenhet att träffa människor som åldrats med värdighet och resning.
Det hade jag förmånen att få göra i en samling äldre kollegor jämte de som blivit ensamma en tid till i den här världen.
Snälla ni; ta er tid ett hälsa på och lyssna till de gamle.  Dom har så mycket att ge och du har något att ge dom, inte minst av din tid.  De är medmänniskor för oss alla.
Träffen blev ju extra festlig av alla tokroliga historiet man hade att berätta, och det var dessutom sanna och inte konstruerade.   Det medmänskliga skrattet var upplyftande, men det kan också de gemensamma tårarna bli.
En av mina personliga favoriter bland historiern är:
- prästen frågar det blivande brudparet om dom hade nån psalm dom önskade för detta högtidliga tillfälle.
  Efter grundslig fundering och med viss funderig föreslog man "Tack för tiderna som varit".  Förståeligt nog hade prästen ifråga svårt att hålla sig för skratt, men jag tror att han lyckades.  Han lyckades lirka över dom till en av våra sommarpsalmer.
- dessa historier borde samlas in så att dom inyte försvinner i glömskans dunkel.

  -  Jo; filatelin  - nu på lördag skall jag delta i Frimärkets dag på Nordanå i Skellefteå.
Det brukar vara både intreessanta och givande träffar.  Om du är i trakten den dan mellan kl. 11 och 14 så titta för all del in!


Ha`en skön dag du medvandrare
Inge Rönnbäck  i  Byske

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0