sköt dig själv och - - - -

I en rebus i en av dagens tidningar blev resultatet "Den som aldrig gör någonting, gör aldrig fel".
Det är inte riktigt sant.  Den som låter bli att göra det han/hon ser måste göras men av olika skäl
låter bli har ju missat den kallelse som ligger i medmänniskans behov som kan vara ganska akut.
I den bibliska berättelsen om den man som rånats och lämnats halvdöd berättas det att två präster gick förbi.
Antingen hade man inte tid eller så var man rädd att själva bli anfallna.
En representant ur en föraktad folkgrupp kom dit och fick se eländet.  Han gjorde vad som behövde göras och tog hand om den slagne.
Han har alltsedan dess, ca. 1870 år sen, fått bära äretitelsn "Den barmhärtige samariern".
Låt oss alla bevisa oss vara barmhärtiga samarier och därmed sanna medmänniskor.
Det finns ett talesätt som lyder "sköt dig skälv och skit i andra".  Vilken fattigdom och vilken ynkedom.

Jag väntar endera dagen på en utlovad donation av sjutton album med vykort.  Det skall bli intressant!
Försäljningen blir lite problematisk; skall jag sälja denna samling album per album eller plocka ut vykorten och sortera dom efter ämnesområden?!

I förrgår kunde jag prata med min kontaktperson för det projekt jag är engagerad i för Eritrea.  Han var på ett tillfälligt besök i en internationell konferens i Oslo.  Han uttrckte sin glädje och tacksamhet över de 1000 eurona som jag nyligen kunnat skicka
Har besannas fullt ut ordspråket "många bäckar små...".  I synnerhet som de lovande regnen blev lite "korta" just i projektområdet.  Det kan behövas mattillskott för skolbarnen.
Kära medmänniskor, fortsätt med det!
Inge Rönnbäck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0