Fotbollsfirande i Eritrea

För "oändligt" många år sen när vi bodde i Eritreas huvudstad Asmara var jag med i supporterklubben för laget Amba Soira. Det var en festlig och spännande tid.  Jag berättar bara en episod.
Det laget vann ett år alletiopiska högsta serien  -  Eritrea var då en av Etiopiens provinser.
Efter segern gick jag på klubben för att fira med resten av gänget.  En officer i säkerhetstjänsten undrade om han fick bjuda "fader prästen" på en öl (lättöl fanns inte), men jag tackade nej, då bjöd han mig på en vinare, men också till det tackade jag nej.  Han försökte också med en whisky Då blev han förgrymmad, drog fram sin tjänstepistol, riktade den mot mig och sa "Visst skall pastorn dricka!"  Då smög sig några i gänget up bakom honom och låste hans armar och avväpnade honom och han lugnade sig så småningom.
Jag vill ju ge laget en present.  Jag köpta en kartong biblar på Bibelsällskapet och han som var centerforward hjälpte mig att deta ut biblarna.


Jag blev god vän med flera av spelarna och supportrarna i klubben och i den andra stora klubben, Hamzien, också.  Åtminstone en som jag kände närmast, dog i befrielsekriget.  Ett krig som tog 30 år och kostade ca. 60.000 guerillafighters livet.  Men landet blev en egen stat, ett eget land.

Dess historia, och min egen anknytning till Eritrea har jag visat i min egen frimärkssamling.

Den insamling jag nu är emngagerad i är inte för min egen del utan det gäller frimärken och vykort som jag säljer för uppbyggandet  och utvecklingen av den by där vi bodde dom första fem åren i Eritrea.
Igårkväll såg jag en dokumentär om Obamas väg till presidentskapet, så i min dröm tog jag honom med för att visa det hus vi levt i.  Det var bara en grushög kvar.  Jag fick aldrig veta hans reaktion.

Att något så enkelt som en frimärksdonation kan betyda så mycket som detta projekt har gjort och gör är faschinerande.  På engelska heter det "So keep up the good work" eller var uthålliga i det goda arbetet.

Jag önskar er alla en god afton och en god morgondag och en god förberedelse för julfirandet med medmänskligheten som en självklar del.

Må ni alla få en god natts sömn och en god början på morgondagen.

Inge Rönnbäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0