Anna Anka

Jeg hade beslutat mig att inte skriva om denna  Anna Anka, men jag kan inte låta bli.
Enligt en löpsedel häromdan skulle denna kändis ha sagt: "Jag skall hyra en dvärg åt mina barn för julfirandet".
Jag har svårt att tro att det är sant.  Man bör vara skeptisk till om det var detta som Anna sa och önskade.
Men det är väl i och för sig fritt att hyra in vem som helst om man tror att det förhöjer och fördjupar glädjen för ens eget julfirande och man så starkt önskar att den inhyrde skulle tjäna en slant.  Men jag misstänker att det ligger en förnedrande människosyn bakom och ett stort ego bakom.
Det smartaste draget är väl att bjuda in honom som kommer alldeles gratis.  Gissa vem?!
Sen tror jag mig ha ett smashläge när det gäller uttolkningen av namnet "Anna"  -  det betyder nämligen nåd eller den nådiga.  Den som vill ha en utförligare uttolkning av namnet kan ju slå upp namnet i vilket upslagsverk som helst.
Den som känner sig frestad att sätta ens eget ego främst skulle jag vilja råda: satsa hellre på en nådeinriktad livsstil.

Det rimmar ju bra med denna bloggs tema "Medmänsklighet och filateli" tycker då jag.

Fundera ett slag eller rent av meditera över vad du menar med God Jul.  För dig, dina närmaste och för medmänniskorna liter längre bort som saknar de flesta av vår s.k. själklarheter och måsten.

Notera vad jag skrev ganska nyss om glädjen över att gkädja andra.

Jag önskar er alla en god julförberedelse.  Jag har hjälpt till lite grann härhemma och också sett glädjen hos den eritreanska flykting som fått uppehållstillstånd och som nu kommer hem till oss, praktiserar sin haltande svenska, städar lite grann och umgås i största allmänhet.  Vi gläds tillsammans med henne för att det verkar som om alla papper är klara för att hennes tonårige son skall få förenas med sin mamma.
Imorgon skall jag gå till 1:a adventsgudstjänsten för att tillsammans med många andra lyssna till körång, predikan och själv få sjunga med i psalmerna.  Det brukar vara upplyftande.
Jo, jag får nog tolka lite från svenska till tirinya.
Ha`det så gott, önskar
Inge Rönnbäck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0