Framtidstro

Framtidstro?!
Vad är det??? 
Grunden borde rimligtvis ligga i att man har  något att leva av och leva för.
Att en gång se tillbaks på livet, oavsett dess längd, och finna sig tvungen att säga "Var detta allt?!" måste ju kännas rätt trist; eller -----
Min personliga mening är att om jag har hittat en framtidstro så vågar jag också se och acceptera att livet är ändligt.
Sångraden "Jag vill tacka livet" blir viktig.  Och min öppna fråga till er som läser detta blir: hur tackar man livet?
Vem eller vad är mottagaren av min tacksamhet? 

Att fortsätta med att sortera frimärken är ju avkopplande och meningsfullt.  Ibland känns det som rena terapin.
Framför mig har jag fem frimärken utgivna för välfärd i Estland 1927.  Vad skulle utgivarna säga om utvecklingen alltsedan dess om vi fick tillfälle att fråga ut dom?

Historiskt berättande genom frimärksutgåvor i Sverige och andra länder kan bli oerhört berikande.
 
Nu är det fullt med fiskare strax nedanför vår villa.  Med stor ihärdighet söker man fånga den riktiga bjässen.  Dagens rekord är 14 kilo!
Vad gör man inte för det som man finner intressant och viktigt!
Det finns säkert dom som har fiskar som motiv för sitt frimärkssamlande.  Ett av dom mer exklusiva områdena är nog
att samla enbart ekoxar.

Det här blev en något rörig blogg, men kanske du ändå finner något att fundera över,
Dina kommentarer är hjärtligt välkomna.

Jag önskar dig allt gott - du är en dyrbarhet.
Inge Rönnbäck



Kommentarer
Postat av: adam lidman

1. Framtidstro är min största drivkraft. Framtiden ligger i mina händer, jag kan göra vad jag vill, vart jag vill, men vem jag vill och hur än vill. Det är en fantastiskt positivt ord för mig.



2. Hur tackar man livet? Jag kan säga att mitt mål är att göra något bra och meningsfullt som betyder något som gör att man kan vända på steken. Hur ska livet tacka mig för det jag gjort? Självklart kan jag inte kräva det, men jag hoppas att jag lyckas skapa tillräckligt mycket gott under min tid här på jorden att livet faktiskt ska tacka mig för min tid här.



Det borde alla göra enligt min mening.

2009-05-30 @ 21:09:15
Postat av: Inge Rönnbäck

Glad över din positiva framtidstro. Den måste ha en avgörande betydelse. Hoppas att du kan behålla den. Själv är jag något kluven; totalt optimistisk men samtidigt rätt dyster med tanke på den utstuderade djävulskap jag ser. De flesta människorna är ju så oerhört goda och uppoffrande, men "om nu människan är god; varför är hon inte det då? (lånat citat)".

Du skriver "jag hoppas att jag lyckas skapa tillräckligt mycket gott under min tid här på jorden att livet faktiskt ska tacka mig för min tid här".

Men HUR kan det göra det? Och om jag blir subjektet; Hur tackar jag personligen livet? Blir det genom ytterligare ett varv av godhet och meningsfulla uppgifter?

Jag sklulle uppriktigt sett vara tacksam om du vill utveckla dina tankar.

Inge Rönnbäck

2009-05-30 @ 21:45:40
Postat av: adam

Jag tänker på livet som en ge och ta relation. Om jag tillför bra saker till livet så tror jag att jag blir tackad genom att jag får nära vänner, en familj som älskar mig och så vidare. Om jag är bitter, osympatisk så blir det antagligen tvärtom, att livet ger mig lika mycket skit jag gett livet.

2009-05-31 @ 16:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0