ekonomisk medmänsklighet

Medmänsklighet sitter inte gärna med armarna i kors och vänta på att "några andra" skall göra det man själv tycker borde göras.
Under en rikskonferens med EFS på Expolaris Center i Skellefteå fick jag se flera exempel på praktiserad medmänsklighet.  Uppfinningsrikedomen var stor.  Som ett exempel kan nämnas Gottne EFS` skrotinsamling till förmån för en vittförgrenad tjänst.
Ungdomsföreningen SALT`s engagemang är både imponerande och uppmuntrande.

Frimärksförsäljningen begränsades till plocka-i-lådor-försäljninng. Den + det mobila antikvariatet gav ca. 6.000 kr till uppbyggnaden och utvecklingen av bergsbyn Gheleb i Eritrea.  Den by som var vår första bostadsort i Eritrea.

Igår gick jag in på Byske Hårservice för att förvissa mig om lokalen för den stora begivenheten,  Byske Sommarmarknad, den 24-26 juli.  Jodå; jag får låna deras lokal  och det alldeles gratis.  Frimärks och vykortsförsäljningen måste ju vara inomhus.
Jag försökte ett år att vara utomhus vid ett marknadsstånd, men det gör jag inte om.

Nu skall jag försöka få iväg ett mail till svenska konsulatet i Khartoum, Sudan.  Det gäller  personuppgifter om mamman till en 15-årig eritreansk pojke som håller på att försöka få tillstånd till familjeåterförening med sin mamma här i Byske. 
"Fallet" vore värt en bok, och den skulle bli gripande!

Idag blir det en del utomhusarbeten,  bl.a. den första gräsklippningen.  Då förstår man hur långt Sverige är och hur många odlingszoner som ryms inom landet.

Ha`det så gott i medmänsklighetens skönhet
Inge Rönnbäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0