Du duger!

Jag läste nyss vad en kändis sa: "Jag känner ofta att jag inte duger".
Jag vill påstå att det är alldeles tvärtom:  DU DUGER!  Och det gäller alla!!!
Det finns så många krafter och värderingar som vill nedgradera en människas värde bl.a. utifrån en påklistrad o-duglighetsaspekt.
I Skellefteå samlades på Nationaldagen 30 à 40 mot-människor. Mot dessa stod ca. 800 med-människor.  Den proportionen säger en hel del; eller hur?!  Det gläder mig alldeles ofantligt!!!
Är jag ute och cyklar när jag påstår att en människa aldrig kan återvinna sitt männskovärde -  hon har nämligen aldrig (kunnat) förlora det. 
Tankarna kan gå så här:
* den som inte är duktig och "levererar" är mindre värd.
* den som inte kan det eller det har också ett mindre värde
* gamla tant/farbror som ligger på någon institution har också ett mindre värde
* den som inte är så vacker och kroppsperfekt som dom konstgjorda idealen är också mindre värd.
* den som inte är poppis, kändis och inne, kan också räkna sig något mindre värd.
* med dessa och andra liknande tankar följer också begrepp som:
     -  skärp dig!
     -  nog fixar du denna monumentala uppgift bara du lägger manken till
  (som om du vore en häst för det är ju dom 
        som har en manke att lägga till)
     - "X" arbetar ju så mycket extra; varför inte du?!  Underförstått ;du där en slöfock.
    
Jag hoppas verkligen att din semester blir både lugn och avkopplande.  Ta till och med och strunta i den heliga kraftåterhämtningen.  Om den blir det viktigaste så är du ju redan inne i dina kommande kraftkrävande uppgifter.

Någon sa någon gång: "Vill du ha en vän, så var en".

I en kommentar till min förra blogg så uppmanades jag att kolla stavningen.  Jag skall göra det nu innan jag sätter punkt
och går till en tvärätters middag: uppvärmd oasta med tomatsås och en liten slurk hemmalagad köttsoppa.


De filatelistiska  objekten fortsäytter att strömma in.  Så många generösa männsikor det finns; människor som bryr sig om.  Människor som inte bara tycker synd om (=srackars - - -) utan som förverkligar medmänsklighet.
Kommentarer och ryktesspridning är fortfarande välkomna
Inge Rönnbäck


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0