Den ljusnande framtid

Tusentals studenter sjunger "Den ljusnande framtid är vår".  Och många vuxna tänker så eller hoppas så rakt ut i det blå.
Men den som inte kan se det så skall inte behöva mötas av krav som "skärp dig" med allt vad det kan innebära (1)
Kanske det är  lika jobbigt att få höra dom välmenta orden "det ordnar sig nog" när man inte kan se någon som helst väg hur det skulle kunna ordna sig.
Hoppas innerligt att det som jag nu kommer att skriva kan bidra till en känsla av lugn och just det, avkoppling (2).
(1) ta och strunta i alla tilltal om skärpning. Be skärp-dig-nissarna kontakta mig. Ta det lugnt.  Försök att bara vara även
      om andra tycker  vända sig om och se tillbaks på livet och säga "Var detta allt?"   Du har rätten att vara fri från "jaga-
      livet-ur-dig" mentaliteten.  Ingen kommer att tacka dig när du inte längre orkar med det kravfyllda tempot.
(2) avkopplingen efter studentexamen eller efter en krävande yrkesperiod riskerar att bli "nu-skall jag-hinna-göra-allt-det- 
      jag-inte-han-göra- tidigare i år".  Jag påstår helt fräckt att du aldrig kommer att bli färdig med allt det som du 
     själv och andra tycker att du borde hinna.  Det bästa är att acceptera det i tid.
     Och allt detta skall jag säga som inte hinner/ orkar med arbetet på tomten och inte  heller hinner  sortera alla 
     donerade frimärken (3) så som vore önskvärt.
(3) jag tar emot frimärken, vykort med mera filatelistiskt material, som jag säljer till förmån för ett väkgörenhetsprojekt i 
     Eritrea, vårt förra hemland.

Nu tror jag att jag skall ta och göra ingenting.

Tack och God Natt

Inge Rönnbäck
Byske.

P.s. lax-fångsterna har de senaste dagarna varit rikliga. D.s.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0