Fixeringar och egenheter

God afton mina vänner!

Vi har alla vår egna specialiteter eller kalla det egenheter eller fixeringar.
Jag är väldigt begiven på namn och deras betydelse.  Och då undrar jag över varför föräldrarna gav sina barn just de och de namnen.
Mitt namn Inge har jag inte hittat någon egentlig betydelse av (eller på).  Det lär va varit namn på en gud före den kristna eran.  På engelska blir det ju närmast zero = nolla.  Men jag har ett förnamn till,  Bror.  Tillsammans blir det då på engelska brother zero  -  det påminner om en frihetskämpe i  Syd- eller Mellanamerika.  Han kallades visst Commendante Brother Zero.  Nog om dessa tanke-utflykter.  Hur som helst så är det bra att få heta något och inte behöva rabbla sina tio siffror  vid en presntation.
Ett par exempel:  Johannes, Anna m.fl. varianter = den nådiga - se ett tidigare inlägg i min blogg.  Gabriel = Guds sändebud.  Margareta  = pärla.
Jo; Haile Selassie namnet på den gamla kejsaren i Etiopien = Treenighetens kraft
Imorron skall jag medverka vid en julfest för en blandad åldersgrupp.  Det skall jag göra utifrån namn som på ett eller annat sätt har anknytning till Julen.
Betlehem = Brödhuset.  Ängeln Gabriel (se ovan).  Emanuel = Gud med oss.

I denna fest kommer ett ljuståg med en barngrupp att medverka.  Det ser jag med förväntan fram emot.  En av poängerna med liknande fester är att man får träffa människor som man inte träffar så oftast eljest.  Någons ensamhet kan förhoppningsvis bli något mindre.  M.a.o. med
mänsklighet.-
Kanske jag skulle skaffa mig ett "artistnamn" ex. "mannen som inte gav sig" när det gäller att samla vykort och frimärken till förmån för dom som saknar dom flesta av våra "självklarheter" och "måsten".

Jag önskar er alla frid och klokhet i alla julförberedelser.

Vi hörs förmodligen före jul.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0