Sinnesro

Gomorron kära medmänniskor.
När jag sätter mig vid mitt skrivbord denna söndagsmorron så lägger jag märke till en liten lapp som jag klistrat upp på bokhyllan ovanför skrivbordet för ett bra tag sedan, men som jag inte lagt märke till på  länge, men nu "studsar" den fram och påkallar min uppmärksamhet.
Texten är författad av teologen Reinhold Niebuhr redan 1926, men är enligt min uppfattning ytterst aktuell i vår tid.
Hela originaltexten som är oå engelska kan du hitta på Google genom att knappas in "Sinnesrobönen".
Även om du inte brukar be så kan texten vara värd en begrundan; eller kalla den ett tankespråk att möjligen ha nytta av.
Första avsnittet lyder på svenska:  Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att se skillnaden.
Denna text används visst av Anonyma Alkoholister. Bekräfta om detta är riktigt.
Detta inlägg har jag nu läst igenom flera gånger och varje gång hittar jag ett litet skrivfel.
KANSKE jag lyckas få till ett inlägg utan skrivfel?
Resten av dagen ser mitt "program" ut som följer:  Deltar i konfirmationsgudstjänst som "civil". Det brukar vara härligt.
Sen kommer det en dam som skall fotografera interiören av  vårt hus för att skicka bilderna till en holländsk intressent.  Vi planerar alltså att sälja vår villa.

Övrig tid kommer jag att ägna mig åt frimärkssortering, som är rena terapin.
Säg några vänliga ord idag åt dina nära och kära och åt någon som du knappast känner.
Du kan få vara med och väcka tanken hos någon  att "jag finns och jag är sedd"
Om någon tycker att du verkar knäpp, så får du bjuda på det.
Ha en god fortsättning på denna dag.
Inge Rönnbäck

Kommentarer och ryktesspridning är fortfarande välkomna


Kommentarer
Postat av: Anonym

Sinnesrobönen:

"Gud, ge mig

sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Ja, denna bön används av anonyma alkoholister.

Den bedes vid sinnesrogudstjänster på söndageftermiddagar och kvällar i massor av kyrkor varje helg i vårt land. I regel bildar alla gudstjänstdeltagare en "kedja" där alla håller varann i händerna medan bönen bedes.

I organisationen Den Öppna Dörren, där jag varit anställd och nu är riksordförande, används den också.

Jag har genom åren kommit att tycka mer och mer om denna bön. Den passar för oss alla att be varje dag.



Karin Strand



PS: Du får tyvärr inga frimärken/vykort av mig, eftersom Den Öppna Dörren sedan många år också tar vara på gamla frimärken, för att få in pengar till rörelsens verksamhet bland ensamma, kontaktbehövande, ofta psykiskt sköra människor.

Men lycka till med Ditt insamlande. DS.

2009-08-16 @ 20:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0