en värdefull människa

Nää; inte bara en  -  ALLA är värdefulla!!!  Och lika värdefulla.
Jag har sett människor föraktas (ibland in i döden)  bara därför att somliga menade sig vara nåt slags övermänniskor.
Man kan aldrig återvinna sitt mänskovärde, eftersom man aldrig kan ha förlora det.
Om vi börjar tumma på övertygelsen om alla människors lika och  okränkbara värde så befinner vi oss på ett omänsklighetens sluttande plan.
Och vad det kan leda till har vi alltför många och råa exempel på.

Ett glädjande exempel från filatelins värd.  Jag har fått två brev med några få frimärken i. 
När jag vet vem avsändaren är, så kan jag inte låta bli att tänka på en fattig änka som lade två kopparslantar (alltså några ören) i offerkistan i templet i Jerusalem  (Markus 12:41-44).  Avsändaren är glad att kunna betyda nåfot för de barn, och vuxna för delen ,som mitt frimärks- och vykortsprojekt är till för.
Andra har bidragit med material för 1.000 gånger mer i värde.  Jag får kämpa för att inte börja värdera givaren efter gåvans storlek.  Vi gör var och en vad vi kan och det duger gott.
Vi kan alla hjälpas åt att stödja utvecklingen av ett fungerande vattensystem i den by där jag och min familj bodde i fem år i den eritreanska bergsbygden.  Vi hann inte med allt under de åren.

Det får räcka för denna gång om medmänsklighetens förmån och glädje.

------------------------------------------

Tisdag till veckan har vi träff i filatelistklubben i Skellefteå och den 1-2 maj har vi en träff med norska och norrländska filatelister i Arjeplog.  Det är en oförvanskad glädje att kunna vara med där.
 Tacksam kommentarer till min blogg och för förslag till hur jag kan nå till fler.
Ha` en god natts vila och må morgondagen kännas som en ny och fräsch möjlighet.
Inge Rönnbäck


Kommentarer
Postat av: Emma Rönnbäck

Hej Farfar, kul att du har startat en blogg! kom du på den iden själv?

:)



Kram Emma

2009-04-27 @ 18:18:17
Postat av: Inge Rönnbäck

Jag skrev fel så min kommentar till din kommentar tillbaks till mig. Nu hoppas jag att gör rätt.

Tack för din kommentar. Jag blev jätteglad.

Det var Adam som kom på idèn och jag var snabb att haka på.

Ikväll var det en bekant förbi och köpte gamla vykort för 600 kronor. Han vet mycket väl vad pengarna skall gå till



Kram från Farfar

2009-04-27 @ 23:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0